Eén geruststelling: Groepsdynamiek en gedrag is er altijd

Zet twee of meer mensen bij elkaar en er ontstaat een dynamiek. Een continue spel van acties en reacties. Als er een balans is en ieder individu zich voldoende veilig voelt om zichzelf te kunnen zijn en de mogelijkheid krijgt zich te ontwikkelen is dat prima. Maar dat is zeker geen vanzelfsprekendheid.
Ieder individu neemt zichzelf mee. Een eigen karakter, rol, gedrag, cultuur, opvoeding, verlangen en verwachtingen, positie, ervaringen en gebeurtenissen. Als leerkracht heb je hier dagelijks mee te maken en ondertussen moet er gepresteerd worden.

Soms is er extra hulp nodig om de groep in de gewenste richting te laten ontwikkelen.

37064
37067
37063
previous arrow
next arrow

Stickertjes, labels en etiketten kunnen een verklaring zijn voor bepaald gedrag.
Nooit een excuus.

images

Trajecten van Baazus zijn inzetbaar bij:

Start van het schooljaar - tegenstelling rots en water - meidenvenijn - bepalen van de pikorde - grip op de groep - de groep sterker maken tov bepalende figuren in de klas - betere focus - gebrek aan eigenaarschap - vergroten (zelf)vertrouwen - leren samenwerken - rouw en verlies - jezelf laten horen - pesten en buitensluiten - kennismaking - wisselingen in de groep - gebrek aan basisveiligheid - respecteren en accepteren - eigen keuzes leren maken - vreedzame school - positie leerkracht - doseren van kracht/ stem/ energie/ geluid - extreme boosheid - jezelf presenteren - weerbaarheid - omgaan met vrije momenten - ruimte geven en nemen - elkaar gunnen - relatie leerkracht en groep - groep 1 t/m 8 en (school)teams

Unknown-2

gecertificeerd sinds 2009

De psycho-fysieke trainingen die 'Baazus, actie plus reactie' aanbiedt, leveren een bijdrage aan het groepsdynamische proces op de basisscholen. Ieder traject is op maat voor de klassengroep.
Baazus werkt niet met een standaard lessenreeks of vanuit één programma cq methode.
Iedere les bestaat uit een variatie aan spellen, activiteiten en oefeningen herkenbaar vanuit oa. rots en water, methode B, yoga, verschillende vechtsporten, bewegingsonderwijs of bijvoorbeeld mindfulness. We leren afwisselen in rust en actie en leren doseren in kracht, geluid, energie, stem, emoties, contact en beweging.
Soms alleen, soms met tweetallen of kleine groepjes afgewisseld met klassikale activiteiten.

Veel actie met korte momenten van reflecteren op jezelf en de ander.

Unknown-1

gecertificeerd
sinds 2011

BAAZUS AANBOD

1811202_BAAZUS_huisstijl_elements-24-03

'De kracht van de keuze junior'

'kiezel en druppel' voor het jonge kind

Bij 'kiezel en druppel', voor de groepen 1 en 2, starten we vanuit het individuele kind. Wie ben ik in mijn lijf? Door verschillende activiteiten en spelletjes gaan we al bewegend ontdekken hoe je sterk op eigen benen kan staan. Met elkaar bewegen in de ruimte, leren respecteren van afspraken, regels en grenzen. We meten onszelf aan een maatje door spelletjes in twee-tallen om vervolgens weer terug te gaan naar onze eigen ruimte. Leren doseren van geluid en energie. Welke keuzes kan je maken? Dan weer wat drukker en daarna een rustig spelletje.

kernwoorden
kleuters en soms groep 3 - dit is mijn lijf en dit kan ik er mee - basis emoties - dit is mijn ruimte en dat is jouw ruimte - stop is stop - spelletjes alleen of met zn tweeën - uitgestelde aandacht - grenzen leren respecteren - doseren van geluid en energie - verschil tussen stoeien en vechten - sterk staan - eigenaarschap - let op jezelf - altijd accenten op maat

praktisch

  • 8 bijeenkomsten (45-60 minuten)
  • 1 trainer
  • leerkracht is aanwezig bij de lessen ivm voortgang proces
  • lessen vinden plaats in speellokaal, gedeelte van gymzaal of lege ruimte waar voldoende beweegruimte is
  • de training vindt plaats op blote voeten
1811202_BAAZUS_huisstijl_elements-24-03

'De kracht van de keuze' 

'rots en water' voor groep 3 t/m 8

Ieder traject wordt op maat gemaakt. Het voorgesprek samen met de eerste bijeenkomst bepalen de koers. Doordat de leerkracht deelneemt aan het traject is tussentijds bijsturen mogelijk. Afhankelijk van de hulpvraag gaan we grenzen opzoeken, accenten leggen, 'gedoe' blootleggen, leerlingen sterker neerzetten en bijsturen op het maken van slimme keuzes. De training vindt plaats op blote voeten in een ruimte waar bewogen kan worden met de gehele groep. Want bewegen is gedrag en herhaald gedrag is een keuze.

kernwoorden
groep 3 t/m 8 - stop is stop - slimme keuzes maken - let op jezelf - leren doseren van geluid, kracht, stemgebruik, energie, boosheid - hulp bij groepsvorming - elkaar gunnen - vergroten basisveiligheid - impulsbeheersing - verschil jongens/meiden - (non)verbale communicatie - doorzetten - eigenaarschap - tegenstelling rots en water - altijd accenten op maat

praktisch

  • 8-10 bijeenkomsten (60 minuten)
  • 1 trainer
  • leerkracht is aanwezig bij de lessen ivm voortgang proces
  • lessen vinden plaats in speellokaal, gedeelte van gymzaal of lege ruimte waar voldoende beweegruimte is
  • de training vindt plaats op blote voeten
Versie 2

Interesse in het aanbod van Baazus?

Vraag geheel vrijblijvend een offerte op.

Voor aanvullende vragen of meer informatie over de overige mogelijkheden, neem gerust contact op.

Voer a.u.b. uw naam in
Vul alstublieft een bericht in.
Vink de captcha aan om te bevestigen dat je geen robot bent.