KLIMTUIN 3
Balanceren, klimmen/ klauteren & springen & over de kop & ...?
- Als er een matje ligt mag je springen
- Als je springt, altijd landen op twee voeten
NB: De duikerstang hang ik pas in de klimtuin als ik het eerst in de 'tructuin' specifiek heb aangeboden. In principe verleen ik geen hulp in de klimtuin. Zelf proberen en anders ga je iets anders doen. Er aan hangen mag natuurlijk ook.

KLIMTUIN 2
Balanceren, klimmen/ klauteren & springen en ...?
- Als er een matje ligt mag je springen
- Als je springt, altijd landen op twee voeten
NB: Hoe voller een klimtuin gebouwd wordt, des te meer variatie en uitwijkmogelijkheden

KLIMTUIN 1
Balanceren & klimmen/ klauteren en ...?
- Er ligt geen matje, dus je mag niet springen
NB: De eerste weken bouw ik een klimtuin zonder matjes. Geen matjes = niet springen. Op deze manier blijven de kleuters binnen hun eigen zone van naaste ontwikkeling. Mijn streven is autonome en competente kleuters klaar te stomen richting groep 3. Kleuters die vertrouwen hebben in zichzelf en 'eigen kunnen' en weet hebben van 'eigen nog niet kunnen'. Uiteraard moet je hier als school achter staan en de kleuters hierin trainen. Strak handhaven van de regel is cruciaal in het slagen van deze werkwijze.

MIK-/JONGLEERTUIN 3
Mikken
- Iedere kleuter heeft een eigen kleur ring en (zachte) frisbee
- Je mag zelf weten waar je jouw tegel legt
- Probeer de frisbee/ ring maar door de gaten te werpen
- Ring of frisbee bij de buren = terug vragen. Je mag niet bij de buren komen.
NB: In de praktijk is dit de tuin waar de meeste eigen creatieve 'speelkriebels' ontstaan. Zolang anderen er geen last van hebben, materiaal niet kapot gaat en het geen gevaar op levert, laat ik het gaan.

MIK-/JONGLEERTUIN 2
Jongleren - soleren
- Iedere kleuter pakt een bal en een hockeystick
- De krul blijft op de grond en twee handen aan de stick !!
- De bal is de hond waar je mee gaat wandelen
- Als je wilt kan je de hond laten zwemmen in de vijver (hoepel), plassen tegen de boom (pylon)
- Bal bij de buren = terug vragen. Je mag niet bij de buren komen.
NB: Door te gaan 'wandelen met de hond' haal je als vanzelf ongecoordineerde slaan tegen de bal er nog even uit. Een hond sla je immers niet.

MIK-/JONGLEERTUIN 1
Jongleren - soleren
- Iedere kleuter pakt een (goed stuitende) basketbal
- Bal bij de buren = terug vragen. Je mag niet bij de buren komen.
NB: Door blokken en pylonen in de ruimte te zetten krijg je meer structuur in de tuin. Er ontstaan weggetjes en ze kunnen ook gebruikt worden in het spel. Er op staan en stuiten op de plek; er omheen stuiten; er op stuiten. Bij het gebruik van harde basketballen is het raadzaam om homogene groepen te maken of niveau van angst voor ballen. Als vanzelf zullen 'angstige' kinderen anders met het materiaal omgaan.

TRUCTUIN 3 - bewegingsbaan combi
Balanceren, klimmen/ klauteren & evt. over de kop
- Zit je vooraan op de rode stip, mag je als eerste starten.
- Als degene voor jou van de wip af is, mag jij starten
- Klaar = achteraan sluiten
We leggen allemaal dezelfde weg af. Hoe je het doet, mag je zelf bepalen.
NB: Door stokken bij het kantelpunt van de wipwap te zetten, kan de kleuter zelfstandig extra steun zoeken, indien gewenst.

TRUCTUIN 2 - bewegingsbaan combi
Klimmen/ klauteren, balanceren & springen
- Zit je vooraan op de rode stip, mag je als eerste starten.
- Als degene voor jou uit de tunnel is, mag jij starten
- Klaar = achteraan sluiten
We leggen allemaal dezelfde weg af. Hoe je het doet, mag je zelf bepalen.

TRUCTUIN 1 - bewegingsbaan combi
Balanceren, klimmen/ klauteren & springen
- Zit je vooraan op de rode stip, mag je als eerste starten.
- Als degene voor jou van hoge toren af is, mag jij starten
- Klaar = achteraan sluiten
We leggen allemaal dezelfde weg af. Hoe je het doet, mag je zelf bepalen.
NB: Omdat er een matje ligt, mag je springen. Je mag ook naar beneden klimmen (ga liggen op je buik en zoek steun met je voeten). Als je springt land je op twee voeten!!
Max. 5 keer springen in de trampoline.

SPELTUIN 3 - Trefbal
Tikspelen - afgooispelen
- Afhankelijke van de grote van de groep leg je twee of drie hoepels neer met (kleine) zachte balletjes
- De gooiers blijven voor de bank
- De overige kinderen gaan achter de bank staan
- De gooiers proberen iemand te raken
- Als je geraakt bent, ga je staan in de hoepel bij de deur. Twee is te veel
- Ballen op = opruimen en nieuwe gooiers kiezen
NB: Gegooide ballen blijven liggen op de grond. Het spel is overzichtelijk doordat het één richtingsverkeer is.

SPELTUIN 2 - Broodje worst
Stoeispelen
- Kies een maatje
- Het 'worstje' gaat liggen op het matje (hoofd eruit laten steken) en vouw het broodje dicht en ga er op liggen/zitten
- Probeer uit het broodje te kruipen
NB: Stop = stop. Wat de reden ook is. Daarmee ligt in eerste instantie de verantwoordelijkheid bij de ontvanger. Laat maar horen als je iets niet wilt. 'Au' en/ of huilen is niet duidelijk genoeg.

SPELTUIN 1 - Annemaria Koekoek 2.0
Tikspelen
- De tikker blijft op de rode mat
- Als de tikker 'Annemaria koekoek' roept mag je bewegen richting de rode mat
- Als de tikker zich omdraait sta je stil
- Beweeg je nog, dan mag de tikker je terugsturen naar de hoepel
- Je mag de uitdaging aan gaan van een loopplank. Stilstaan wordt dan lastiger en je voorkomt dat kinderen gaan rennen.
NB: De leerkracht kiest de eerste tikker. Daarna regelen de kleuters het zelf
