Beter bewegingsonderwijs met kleuters

Ruime ervaring binnen het bewegingsonderwijs en bovengemiddelde interesse in het bewegen met het jonge kind heeft geleid tot een eigen visie en manier van werken in het speellokaal: 'Eigen huis en tuin'.  Een organisatievorm waarin voor alle kleuters genoeg te halen valt en waar leerkrachten mee uit de voeten kunnen. Overzichtelijk, duidelijk, afgebakend en met genoeg ruimte voor uitdagingen en herhalingsmogelijkheden voor het jonge kind.

Gymmen is veel meer dan bewegen alleen. Goed bewegingsonderwijs met kleuters gaat uit van de totale ontwikkeling van het jonge kind.

IMG_1032
IMG_3292
Kleutergym deel 4 - 138
IMG_0735
previous arrow
next arrow

Nog te vaak wordt groep 3 als beginsituatie genomen voor waar kinderen motorisch staan.

Best vreemd. De basisschool start immers in groep 1,

waarom dan wachten met wekelijks goed en doordacht bewegingsonderwijs?

Kleutergym provernier deel 2 -_-312

Baazus gelooft in:

gymmen op blote voeten - differentiatie op 'hoe' je iets doet niet op 'wat' je doet -werken in 3 of 4 speeltuintjes - tranen en blauwe plekken horen er af en toe bij - de tikstok - orde, structuur en regelmaat - doordachte verdeling van de leerlijnen en bewegingsthema's - de 9 criteria voor een goede les - aandacht voor lichaamsbesef en ruimtelijke oriëntatie - ruimte voor eigen speelkriebels - een '4x10 jaarplan' als basis - eigenaarschap bij kleuters - variatie en herhaling - discussies over gebruik van valmatjes - de basisbehoeftes: competentie, autonomie, relatie - het speellokaal gebruiken waar het voor bedoeld is - rechten van kleuters

BAAZUS AANBOD

1811202_BAAZUS_huisstijl_elements-24-01

Basiscursus

'Beter bewegingsonderwijs met kleuters'

Leer erkennen en herkennen welke behoeftes een bewegende kleuter heeft zodat we deze samen kunnen vertalen naar het werken in beweegtuinen. De theoretische kennis wordt direct aangevuld, verduidelijkt en onderbouwt door de praktische invulling van iedere bijeenkomst. Veel filmmateriaal, leuke praktijkvoorbeelden en de lesideeën in het speellokaal zullen inzicht geven, inspireren en uitdagen tot het maken van een '4x10' jaarplan bewegingsonderwijs in de eigen situatie.

kernwoorden

eigen huis en tuin - indeling leerlijnen - 9 criteria - wat is een kleuter? - totale ontwikkeling - visies en organisatievormen - materiaalkennis - basisregels en structuur - indeling van de ruimte - doorgaande lijn -leerkrachtvaardigheden - speelkriebels - jaarplan - hamvraag - extra aandacht voor tikspelen en stoeien met kleuters

praktisch

  • 3 dagdelen van 3 uur (incl. korte pauze)
  • op locatie
  • voor (vak) leerkrachten onderbouw, professionals die werken met het jonge kind
  • indien haalbaar wordt in de 2e of 3e bijeenkomst een voorbeeldles met echte kleuters op locatie gegeven
1811202_BAAZUS_huisstijl_elements-24-01

Expertcursus

'Nog beter bewegingsonderwijs met kleuters'

Op verzoek is deze cursus als vervolg en verdieping op de basiscursus ontwikkeld. Na een korte terugblik op de basiscursus gaan we inzoomen op de leerlijnen. Wat is de opbouw en volgorde binnen de bewegingsthema's? Hoe ontwikkel je activiteiten waar zowel een 4 jarige als een 6 jarige zich binnen de 'zone van naaste ontwikkeling' letterlijk en figuurlijk kan bewegen? Het bestaande jaarplan wordt onder de loep genomen en de uitdaging ligt er om deze nog verder te onderbouwen en verfijnen naar ieders eigen schoolsituatie.

kernwoorden

ontwikkelingsdomeinen - leerlijnen uitgediept naar bewegingsthema's - opbouw en volgorde - differentiatie - leren uitdagen, herkennen en erkennen van speelkriebels - bewegingsuitdagingen - zone van naaste ontwikkeling - basisvaardigheden - spanningsveld doorgaande lijn versus speelkriebels - eerste hulp bij ontwikkeling - jaarplan 2.0

praktisch

  • 3 dagdelen van 3 uur (incl. korte pauze)
  • op locatie
  • voor (vak) leerkrachten onderbouw, professionals die of de basiscursus hebben gevolgd of waar op school de basis goed genoeg staat om te gaan verdiepen
1811202_BAAZUS_huisstijl_elements-24-01

Inspiratie workshops

'Bewegen met het jonge kind'

Laat je uitdagen, inspireren of bijscholen in de beweegwereld van kleuters. Iedere workshop zal op maat worden gemaakt naar de vraag, insteek, doelgroep en locatie.

Als onderdeel van een studiedag, onderbouwvergadering, thema bijeenkomst of teamdag.

mogelijke thema's

oa. totale ontwikkeling van een kleuter - gebruik van ruimte en aanwezige materialen plus advies over aanschaf - wat is er zo anders aan een bewegende kleuter? -leerlijnen bewegingsonderwijs vertaald naar het speellokaal - differentiatie voor 4 en 6 jarigen - herkennen en erkennen van speelkriebels - goed bewegingsonderwijs, waar beginnen we? - de doorgaande lijn in het bewegingsonderwijs  ...

praktisch

  • duur: van een uur tot een dag
  • de insteek is een levendige workshop met een sterke link naar de praktijk
  • (vak)leerkrachten en andere professionals die werken met het jonge kind
  • op locatie
1811202_BAAZUS_huisstijl_elements-24-01

Traject 'Eigen huis en beweegtuinen'

'Voor doen, samen doen, zelf doen'

In een traject van 16 weken gaan we, op jullie school, gezamenlijk het bewegingsonderwijs met kleuters neerzetten. Werkend vanuit de beginsituatie, implementeren we de organisatievorm 'eigen huis en tuin' waarin binnen duidelijke afspraken en kaders de kleuters gevarieerde en intensieve lessen krijgen. Veel ruimte voor alle kleuters om zich op eigen niveau en tempo te ontwikkelen. De voorbeeldlessen laten zien wat de basisregels zijn waardoor ieder kind en iedere leerkracht weet waar ie aan toe is. Gaandeweg gaan de leerkrachten steeds meer zelf doen en zal hulp op maat worden geboden binnen ieders 'zone van naaste ontwikkeling'. De ondersteuning kan meer op het organisatorisch vlak liggen, pedagogisch of didactisch verdieping vragen.

Aan het eind van het traject ligt er een 4x10 jaarplan met daarin heldere foto's en staan de afspraken duidelijk op papier. Iedere leerkracht heeft voldoende handvatten om wekelijks uitdagende, intensieve en overzichtelijke bewegingslessen te verzorgen.

interessant voor

scholen die het belang van goed en gevarieerd bewegingsonderwijs met kleuters inzien - voor scholen die wel willen maar niet weten waar te beginnen - zeker ook voor leerkrachten die denken dat bewegen met kleuters eng, gevaarlijk, onoverzichtelijk of gedoe is - voor onderbouwleerkrachten die graag op 1 lijn willen zitten en daar wat hulp bij kunnen gebruiken

praktisch

  • traject van 16 weken
  • bepalen beginsituatie - 4 weken voor doen - 4 weken samen doen - 4 weken, onder begeleiding, zelf doen - nazorg
  • (vak) leerkrachten die werken met kleuters in het speellokaal/ gymzaal
  • op locatie

MET TROTS! mede-auteur van: 'Beter spelen en bewegen met kleuters'

In tien hoofdstukken (ruim 500 pagina's) is er aandacht voor wat een kleuter is en hoe hij leert, maar ook voor het belang van bewegingsonderwijs met het jonge kind en de plek ervan in een organisatie. Dit boek laat zien hoe je op een verantwoorde, veilige en overzichtelijke manier bewegingsonderwijs kunt geven met kleuters.

Naast de vele kleurrijke foto's, beeldende praktijkvoorbeelden, lesvoorbereidingen, spelideeën en verrijkende theorie biedt dit boek handvatten voor het opzetten van goed en structureel bewegingsonderwijs met kleuters.

 

Geschikt voor studenten, ervaren (vak)leerkrachten
en andere professionals
die werken met het jonge kind in beweging

9200000074035781

10 hoofdstukken

  1. Belang bewegingsonderwijs met kleuters
  2. Een goede les bewegingsonderwijs met kleuters
  3. Leer-kracht van de leerkracht
  4. De leer-kracht van het kind
  5. Motorisch-didactisch leermodel
  6. Wat is een kleuter?
  7. Motorisch leren
  8. Leerlijnen bewegingsonderwijs met kleuters
  9. Het bewegingsonderwijs in de organisatie
  10. Bewegen in de brede context

Boek-pakket

Voor € 49,- krijg je:

  • het boek; 'Beter spelen en bewegen met kleuters';
  • een digitale leeromgeving met veel bonusmateriaal;
  • tips, filmfragmenten en eye-openers;
  • een geaccrediteerde online cursus;
  • lesvoorbeelden en direct toepasbare kennis;
  • toegang accrediterende toets van 30 registratiepunten;
  • toegang tot het kleuterplatform.

Waarom dit boek?

  • ...omdat goed bewegingsonderwijs start in groep 1
  • ...omdat bewegen met kleuters een vak apart is
  • ...omdat de bijdrage van goed bewegingsonderwijs aan de totale ontwikkeling van de kleuter enorm groot is
  • ...omdat een 4 jarige andere behoeftes heeft dan een 6 jarige
  • ...omdat kleuters recht hebben op intensieve, gevarieerde en betekenisvolle lessen waar ruimte is voor herhaling en eigen speelkriebels
Versie 2

Interesse in het aanbod van Baazus?

Vraag geheel vrijblijvend een offerte op.

Voor aanvullende vragen of meer informatie over de overige mogelijkheden, neem gerust contact op.

Voer a.u.b. uw naam in
Vul alstublieft een bericht in.
Vink de captcha aan om te bevestigen dat je geen robot bent.